.

tiistai 4. maaliskuuta 2014

Haaste: Hyvä Paha Ikea



Sain Hyypiölästä kivan haasteen, jonka tarkoituksena on esitellä omasta kodista löytyvät Ikea-tuotteet. Onhan niitä meilläkin (aika paljon), vaikka määrä on viime vuosina ollut vähenemään päin.


Tytön huoneesta löytyy teippaamalla tuunattu lipasto, joka säilöö kaikki arkiset käyttövaatteet. Saman teippausoperaation koki saman sarjan kaappi, johon oon jo vuosia sitten lisännyt hyllylevyt. Kaappi säilöö harvemmin käytettyjä isompia leluja sekä muuta roinaa.


Myös tytön sänky on Ikeasta.


Vahempien makkarista löytyy jälleen teipattu ikealainen lipasto, joka säilöö mm. isännän sukkia. Vieressä majailee toinen Klippan-raheista. Näihin on myös valkoiset päälliset, jotka yleensä vaihdan kesäksi.
Raheilla ei oo ikinä ollut mitään muuta käyttöä, kuin kannatella koristetyynyjä ja vaatekasoja.


Toinen rahi majailee tuolla mustan taljan alla parvekkeen oven edessä. Rahit ovat olleet menossa myyntiin jo monet kerrat, mutta aina oon jänistänyt viime hetkillä. Nämä ovat kuitenkin tällä hetkellä meidän turhimmat kalusteet.

Kuvat on muuten poimittu arkistojen kätköistä, joten jos ihmettelette kuvien vaihtelevaa laatua, erilaisia kehyksiä ja kummallisia ristiriitaisuuksia, niin tämä selittänee asiaa.
Noi Kivet-verhothan ovat nykyään tytön huoneessa.


Lack-hyllyt on ruuvattu makkarin seinään silloin, kun tästä tehtiin tulevan vauvan huone. Vauva kasvoi ja huoneet vaihtui, mutta hyllyt on saaneet pysyä paikoillaan.


Lackeihin luotetaan edelleen myös olohuoneessa, jonne niitä on ruuvailtu ihan fiilispohjalta. Aluksi seinällä oli vain kaksi pitkää hyllyä, mutta muutama vuosi sitten ruuvailtiin alapuolelle kaksi lyhyempääkin.



Ja sitten esittelyssä on se mun viime vuosien suurin Ikea-rakkaus; Stockholm Rand. Näitä löytyy meiltä kolme. Kaksi vierekkäin aseteltua mattoa peittävät lähes kokonaan olohuoneen lattian.


Kolmas löytyy eteisestä työpisteen luota. Taidan muuten olla eteisen maton kolmas omistaja, joten kyllä se Ikea käyttöäkin kestää.


Stockholm Randin päällä eteisessä nököttää myös käytössä loistavaksi ratkaisuksi todettu Ikean kenkäkaappi.


Siinäpä taisi olla kaikki meidän ikealaiset huonekalut. Niitä oli oikeasti paljon enemmän kuin luulinkaan.
Varaston kätköistä löytyy vielä pari valkoista Helmer-laatikostoa, Ikea PS 2012-sohvapöytä, neljä jakkaraa sekä metallinen korivaunu (vai millä nimellä sitä kutsutaan...).
Lisäksi suurin osa säilytyslaatikoista ja valokuvakehyksistä on samasta sinikeltaisesta paikasta lähtöisin.

Onko se Ikean tuotteilla sisustaminen sitten niin hirveän kamalaa ja persoonatonta? -Mä en kyllä oo sitä mieltä. Mun mielestä siitä kertoo myös se, että itsekin joutuu ihan miettimään, mitä tuotteita omasta kodista löytyy. Meillä muutamat Ikean kalusteet ovat kokeneet pienen muodonmuutoksen ja loput ovat toimineet käytössä sellaisenaan ja nivoutuneet osaksi muuta sisustusta.

En mä Ikealla voisi koko kotia sisustaa, mutta meillä asusteleviin tuotteisiin olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Tuotteiden muotoilu miellyttää ja sopii monenlaiseen kotiin.
Hinta ja laatu ovat suhteessa toisiinsa. Vuosien varrella olen korvannut Ikeaa pienin askelin kalliimmilla tuotteilla, joita ei ollut aikoinaan asunnon oston ja remontin aikaan mahdollista ostaa. Nyt Ikeat ja Muuramet ovat sulassa sovussa molemmissa makuuhuoneissa sekä olohuoneessa ja sopivat mun mielestä loistavasti yhteen.

Mie tykkään Ikeasta ihan hitokseen paljo.

Tää haaste on nyt lähtenyt eteenpäin sellaisella vauhdilla, etten oo yhtään pysynyt perässä. Senpä vuoksi en laita tätä eteenpäin mihinkään tiettyihin blogeihin, mutta napatkaa ihmeessä haaste mukaanne. Tää oli kiva. Pääsi pitkästä aikaa kaivelemaan kuva-arkistojaan, kun ei huvittanut koko kämppää käydä kiertämässä kamera kaulassa.


8 kommenttia :

  1. Jumakauta nainen sä oot nopea!! Mä ite sain tän viikkoja sitte, ehheh. Sulla meni ehkä tunti :)

    Oi Ikea Ps pöytä, se olis kiva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä vähän fuskasin ja käytin vanhoja kuvia :) Ja tajusin olevani taas loppuviikon reissussa, joten piti tarttua tuumasta toimeen, ettei taas jää toteuttamatta.

      Poista
  2. Lols. Mie olin ihaa samaa sanomas et hitoksee tykkään Ikeasst. ;) ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täältä on vaan ihan hitokseen pitkä matka lähimpään.

      Poista
  3. Oli Ikeast tai ei, niin hienosti olet sisustanut :-)

    VastaaPoista
  4. Vautsi! Osuit naulankantaan tuossa, että itsekin sitä joutuu oikein miettimään mitä kaikkea sitä oikein sieltä ruotsalaisjätistä onkaan kotiin kannettu. Tämä kertoo juuri sitä tarinaa, ettei tuotteissa todellakaan lue isolla IKEA (noin niinkuin kuvainnollisesti). Ja samaa mieltä olen myöskin siitä, että moneen tilanteeseen IKEA sopii paremmin kuin hyvin. Aina kun ei ole mahdollista hankkia kaikkea sitä kerralla, jota tarvitsisi. Enkä vielä yhtään ikealaista ole joutunut sen takia poisantamaan/-heittämään ettei olisi käytössä kestänyt. Joten se siitä pilipalilaadusta. Vaikka totta kyllä on sekin, että osa huonekaluista ei varmasti ole yhtä pitkäikäisiä kuin pitkän suunnitteluprosessin läpikäyneet klassikot.

    Hienosti ja todella nopeasti tartuit haasteeseen, mahtavaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tää haaste oli tosi kiva. Mä en ihan rehellisesti ollut tajunnut, että meillä on edelleen näin paljon Ikeaa, kun kuitenkin sänky, ruokaryhmä, sohva, tv-taso jne on muualta.
      Mä en toistaiseksi oo tainnut ikinä rikkoa yhtäkään Ikean huonekalua ja yllättävän hyvän hinnan oon saanut niistä, jotka oon myynyt pois. Kyllä mä uskon, että meiltä tulee jonkin verran Ikeaa löytymään aina, vaikka rahatilanne olisi mikä.

      Poista